Tisztelt Hölgyeim és Uraim!
Engedjék meg, hogy
emlékezetükbe idézzem, mit írt egy fiatal festőről közel két
évtizeddel ezelőtt a Művészet című folyóiratban Szuromi Pál:
"…induktív eljárás szerint
alakítja dekoratív színezetű piktúráját, mely a
természetelvűség és az absztrakt felfogás határmezsgyéjén
mozog. Látható: az érlelődés stádiumában van az alkotó, s
csak a jövő dönti majd el, mire képes igazában."
Ma már tudjuk mire képes
Aranyi Sándor, a kitűnő festő - mert róla szóltak az idézett
sorok. Különös látomások, filozófiai mélységű, rendteremtő
és rendhagyó képek alkotására. Aranyi a Nap felé emelkedő
Ikarusz szemével lát, azt látja, amit az égre szálló madár.
A levegőégből tekinti földi
dolgainkat. Ezért derűsek fényben megmártózó festményei.
Aranyi a fény szerelmese! S ez a szerelem vétkes abban, hogy
ma itt egyetlen festményét sem láthatjuk.
Aranyi időlegesen elpártolt a
vászontól s a festőecsettől. Akvarell s olajképek helyett
fényfestményeket alkot. Új munkaeszköze az objektív. De
vajon, valóban "objektív"-e Aranyi kezében ez a tárgylencse,
vagy inkább egy sajátságos, szubjektív segédeszköz, mellyel
új távlatokból, újszerű felbontásokban látja és láttatja
materiális világunkat. Különös képeket látnak ma itt. A
tárgyak, a természet, az anyag lelkének portréit, a
megállított pillanat fénnyel írt költeményeit. Csak az tudja
így ábrázolni a valóságot, aki minden megszokottól eltépi
magát, a szavak kiüresedett jelentése mögött pedig meglátja
a transzcendentális felé mutató lelket. Aranyi az anyag
lelkébe lát. Ezért nemesednek fotói fényfestményekké.
Alkotásain a valóság égi mása jelenik meg s így lesz nála a
fényképírásból fényköltészet.
De átlépi ezzel a Szuromi
által már korábban jelzett természetelvűség és absztrakt
között húzódó keskeny határmezsgyét? Úgy vélem: nem!
Fényfestményei nem a szokásos számítógépes vagy előhívásos
manipulációk termékei. Mind a valóság egy-egy szeletét
mutatja be, oly módon szemlélve képei tárgyát, ahogy
együnknek sem jutna eszébe. Őt ugyanis nem maguk a dolgok,
hanem a dolgok mögött rejlő titkok érdeklik. Ezért hajol le
képei tárgyához, ezért szemléli őket olyan közelről, ahonnan
már eltűnik a nagyképű, magabiztos egész s a sebezhető
részletekből felsejlik a tárgyak lelke. Mert Aranyi
észreveszi ezt a megbúvó lényeget, amit mi mindannyian
nézünk, ám mégsem látunk meg. Így válik számára s
fényfestményei által számunkra is világegyetemmé egy
presszóasztal, s filozófiai tankölteménnyé egy málló
vakolatú faldarab.
Filozófiai látomás,
játékos meditáció keletkezésről és elmúlásról a
Bújócska
című sorozata is. Az emberi sorsról vall a
Genezis
kusza gomolygása, mely rendteremtő, ám végzetes Párkák után
kiált, hogy majd az
Időrétegek
megfakultával az idő rabul essen s az
Apokalipszis
látomásá- ban a renddé
kövült világ az elmúlásban, oldódjon fel.
Pesszimista lenne
Aranyi? Nem hiszem! Éppen csak annyira az, amennyire illik a
XXI. században. De világos, égő színeivel hamar eloszlatja a
borongó, barna pesszimizmust, a lila bánatot, a XX. század
még mindig ránktelepedő keserédes emlékeit, és vidáman
játszani kezd a Mindenséggel. Talpáról a fejére állítja a
Pont du Garde-ot (Impresszió).
A
Kaleidoszkópban
szétzilálja, majd összerakja a valóságot és megalkotja a
Darmstadti triptichon
profán, ironikus misztériumát.
Aranyinak a
történelemhez is van szava. A
Rétegek
egymásra toluló zárt fegyelme József Attilát idézik: "akár
egy halom hasított fa hever egymáson a világ". Ezt igazolja
Róma
köveinek márvány-hideg
tárgyilagosságú három képe is, mintegy sugallva: sic transit
gloria mundi. S lezárva e tételt
Róma macskakövei
kék-fehér fényes derűvel hirdetik: a történelem halad, ám az
utcakő marad.
Aranyi bravúrosan
ragadja meg a mozgást. A megállított időben fogva tartja a
fények és vonalak izgatott lüktetését. Így kelnek buja
táncra a
Bolero
című kép színei, vonalai és így tapasztaljuk meg a
Villanásban
a természet kiszámíthatatlan, pusztító őserejét.
Aranyi Sándor
fényfestményeinek színeiről is képszerkesztéséről hosszú
tanulmányt lehetne írni.
Konstruktív
című képéről ezt Szuromi Pál meg is tette a Tiszatájban.
Ám tanulmány helyett
végül hadd szóljak a sok alkotás közül még a finom lírával
ábrázolt, puha-pihe asszonyi testtájakról
(Dombvidék,
Dűnék,
Pihék,
Rejt-éj,
Homage Nemes Lampert).
A női formák e sajátos fragmentjei magához Gaiahoz,
Földanyánkhoz intézett fényköltemények, melyek felfedik a
titkot: életadó bolygónkat miért is nevezzük Anyaföldünknek.
Ha végig nézték e
kiállítás fényfestményeit, álljanak meg egy pillanatra a
bölcs iróniával megfogalmazott
Szemed fénye
című önarckép előtt és
kacsintsanak össze vele: igazad van Sanyi! Minden nyűgével,
nyavalyájával együtt, mégiscsak gyönyörű bolygó ez a Föld. E
fésületlen gondolatok jegyében nyitom meg Aranyi Sándor
kiállítását.
Elhangzott Aranyi Sándor
„Fényfestmények” c. kiállításának megnyitóján 2005 12. 08-án
Szegeden a B Galériában. (Bartók Béla Művelődési Központ,
Vörösmarty u. 3, megtekinthető 2006 január 7-ig) A
kiállítást megnyitotta Sándor János rendező, kétszeres
Jászai-díjas, érdemes művész |